Mene Savasta works in the transdisciplinary field of sound art as a researcher, artist, and educator, operating at the intersection of visual arts, music, aural architecture, and electronics. Her production centers on the potential of sound and light to generate spatial awareness and relational experiences through listening.
She has exhibited her installations and performances in numerous art spaces, including Ars Electronica (Linz, AT), The Listening Biennial (Berlin, DE), Museo de Arte Moderno, Teatro Colón, Centro Cultural Recoleta, Centro Cultural Kirchner, Espacio Fundación Telefónica, CCEBA, and Centro Cultural San Martín (Buenos Aires, AR). She has presented her music at festivals such as Sónar, Ciclo Escuchar, Mutek, among others. She has also participated in a variety of musical projects including El Tronador, Operadora, Marina Fages, Lucy Patané, Fernando Kabusacki, and Materia Oscura, among others.
As a curator, she has co-produced and installed exhibitions at Acéfala Galería, Espacio Pla, and Centro de Arte Sonoro, among other venues. In 2015, she co-curated Umbrales, espacios del sonido, the first exhibition of Argentine sound art. She currently serves as cultural advisor for the Arts and Technology department at Centro Cultural San Martín in Buenos Aires.
Savasta holds a PhD in Arts and a degree in Art History from UNLP. Her research provides a critical framework for understanding sound art at the turn of the century. She has published extensively and taught in various countries. She is currently a professor and academic coordinator of the Specialization in Sound Art and the Master’s Program in Art and Sound Studies at UNTREF, and also teaches in the Audiovisual Arts and Art Criticism departments at UNA.
Mene Savasta trabaja en el transdisciplinario campo del arte sonoro como investigadora, artista y docente, situándose en la intersección de las artes visuales, la música, la arquitectura aural y la electrónica. Su producción se concentra en la capacidad del sonido y de la luz de crear y sensibilizar el espacio, como así también de crear vínculos a través de la escucha.
Ha exhibido sus instalaciones y performances en numerosos espacios del arte, entre ellos Ars Electronica (Linz, AT), The Listening Biennial (Berlin, DE), Museo de Arte Moderno, Teatro Colón, Centro Cultural Recoleta, Centro Cultural Kirchner, Espacio Fundación Telefónica, CCEBA y Centro Cultural San Martín (Buenos Aires, AR). Ha presentado su música en festivales como Sónar, Ciclo Escuchar, Mutek, entre otros. También participó en numerosos proyectos musicales como El tronador, Operadora, Marina Fages, Lucy Patané, Fernando Kabusacki, Materia Oscura, entre otros.
Como curadora, ha coproducido y montado exhibiciones en Acéfala Galería, Espacio Pla y Centro de Arte Sonoro, entre otros espacios. En 2015 fue co-curadora de “Umbrales, espacios del sonido”, la primera exhibición de arte sonoro argentino. Actualmente se desempeña como asesora cultural del área de Artes y Tecnologías en el Centro Cultural San Martín de Buenos Aires.
Doctora en Artes y Profesora en Historia de las Artes Visuales (UNLP), su investigación ofrece un contexto crítico para el arte sonoro en el cambio de siglo. Ha publicado numerosos papers y ofrecido cursos en diversos países. Es docente y coordinadora académica de la Especialización en Arte Sonoro y de la Maestría en Arte y Estudios Sonoros de la (UNTREF) y docente en las áreas de Artes Audiovisuales y Crítica de Artes de la UNA.