2022 / Sound installation
The inside out_El adentro afuera
Audio piece
The Listening Biennial
2021
In 2021 I participated with a work at THE LISTENING BIENNIAL. The listening biennial is an international event that is held simultaneously in many cities and is organized by Brandon Labelle and a top curatorial team.
I was summoned to produce a new piece that reflects on listening. I, newly postpartum, did not find a better access to the subject than motherhood itself. The piece I titled “The inside out _ El adentro afuera” tries to poetically capture those first moments of mutual knowledge with my baby.
The pieces of the global curatorship were played in different listening situations, according to what each venue proposed. In some places there were listening rooms, such as in the ayer.ayer galleries in Guadalajara or in Errant.sound in Berlin. In other locations, the proposal was more situated, such as a passenger bus or a balcony drinking whiskey.
I wrote a text for the occasion:
“Luna came into our lives one stormy morning two months ago. As if the cataclysm that was going through my body echoed in the sky, the rain and thunder were part of their arrival procession. That arduous and sonorous process of exteriorization had just begun. The following days with Luna would be a deep learning. The Inside Out portrays the intimacy of this little family in its effort to meet each other in exouterine life. Through sound recordings, it reflects on the ways in which listening unfolds as a process of interpersonal knowledge, of definition of identities and roles. The piece tries to capture how, in that initial time of the relationship, we learn to listen to ourselves, or rather, how we listen to learn ourselves. How the presence of a new being is heard: her new voice, her little noises and our voices shaped by everyday acoustic spaces. How the demand is heard: sounds as signs, as clues to interpret the need. How we rehearse responses with new sounds, lullabies, words, and soundscapes, yearning to be heard. And fundamentally, how we listen to the rhythm, the competing cycles: the calm and the storm, the interrupted sleep, the body-to-body feeding. Time and love in the process of phasing.”
En 2021 participé con una obra en THE LISTENING BIENNIAL. La bienal de la escucha es un evento internacional que tiene sede simultánea en muchas ciudades y está organizado por Brandon Labelle y un equipo curatorial de lujo.
Fui convocada a producir una pieza nueva que reflexione sobre la escucha. Yo, recién puérpera, no encontré mejor acceso al tema que la propia maternidad. La pieza que titulé “The inside out _ El adentro afuera” trata de captar poéticamente esos tempranos momentos de conocimiento mutuo con mi bebé.
Las piezas de la curaduría global sonaron en distintas situaciones de escucha, de acuerdo a lo que cada sede propuso. En algunos lugares hubo salas de escucha, como en las galerías ayer.ayer de Guadalajara o en Errant.sound de Berlin. En otras locaciones la propuesta fue mas situada, como lo fue un colectivo de pasajeros o un balcon tomando wisky.
Escribí un texto para la ocasión:
“Luna llegó a nuestras vidas una mañana tormentosa hace dos meses. Como si el cataclismo que atravesaba mi cuerpo resonara en el cielo, la lluvia y los truenos formaron parte de su procesión de llegada. Ese arduo y sonoro proceso de exteriorización acababa de comenzar. Los siguientes días con Luna serían de un profundo aprendizaje. The Inside Out_ El adentro afuera retrata la intimidad de esta pequeña familia en su esfuerzo por encontrarse en la vida exterior. A través de grabaciones sonoras, reflexiona sobre los modos en que se despliega la escucha como proceso de conocimiento interpersonal, de definición de identidades y roles. La pieza trata de plasmar cómo, en ese tiempo inicial de la relación, aprendemos a escucharnos a nosotros mismos, o mejor dicho, cómo escuchamos para aprendernos a nosotros mismos. Cómo se escucha la presencia de un nuevo ser: su nueva voz, sus ruiditos y nuestras voces conformadas por espacios acústicos cotidianos. Cómo se escucha la demanda: los sonidos como signos, como pistas para interpretar la necesidad. Cómo ensayamos respuestas con nuevos sonidos, canciones de cuna, palabras y paisajes sonoros, anhelando ser escuchados. Y fundamentalmente, cómo escuchamos el ritmo, los ciclos en competencia: la calma y la tormenta, el sueño interrumpido, la alimentación cuerpo a cuerpo. El tiempo y el amor en el proceso de entrar en fase.”
Puede escucharse aquí:
https://listeningbiennial.net/participants#SAVASTA
+ artworks
2022 / Performance
2022 / Lecture Performance
2021 / Sound and light installation
2016/2019 _Album. AV Performance, Light installation
2018 / Sound intervention, cluster of 3 installations