Punto de pasaje

Lecture Performance
Escuta! Listening that matters, Río de Janeiro, Brasil.
2022
/ english version: Point of passage

«Punto de pasaje» (Point of passage) was an artistic action carried out for the ESCUTA! Listening that matters, in Rio de Janeiro.

Continuing with my site specific works that confuse the work with the process of making it, I decided to work with the concert hall as a device.

The objective: to show through action, the usually inaudible instances that are woven with sounds every time they are heard as art and, simultaneously, to talk about it in a key conference.

I set out to subvert the usual situation of musical paraphernalia to reveal its presence. I wrote a score for Flavio, Jimenez and Robinson, the theater technicians “…siga minhas instruções possibles: Ligue a luz da sala – desligue a luz da sala; Abre cortina – fecha cortina; teste o som do alto falante.” (“…follow my possibles instructions: Turn on the room light – turn off the room light; Open curtain – close curtain; test the sound from the speaker.”).

I tried to dismantle the auditorium as a neutral listening space. I opened the windows and let the sunlight in. I invited the audience to walk through it and at the end I invited them to come up on stage.
All this while talking about listening as a configuration of meaning that has sound as a point of passage- “Ningún sonido está desnudo” “meaning emerges from a localization operation”, “NÃO É, ESTÁ SENDO”
My erratically articulated voice in three languages and awkward silences were interrupted by recordings of applause that had played in the same room days before. The applause was the excuse: as a sound check, as a sign and as a frame. The dark room and the applause for Daniela Avelar -who appeared before me- were the beginning of my action. The curtain opened and an illuminated lectern in the center of the stage maintained the expectant silence for a few long seconds, until my dialogue with the technicians confused the situation with a sound check. The applause was also the protagonist in the finale: the audience applauding on stage, following the “score” on the music stand, and I sitting in the seats listening to them. We all still wonder what the work of art was, if any.

ESCUTA! Listening that Matters was organized by The Listening Academy, SomaRumor and Multi. It took place in Rio de Janeiro during May 2022.

«Punto de pasaje» fue una acción artística realizada a propósito de ESCUTA! Listening that matters, en Río de Janeiro. Siguiendo con mis trabajos site specific que con-funden la obra con el proceso de hacerla, decidí trabajar con la sala de concierto como dispositivo. El objetivo: evidenciar mediante la acción, las instancias que habitualmente inaudibles se tejen con los sonidos cada vez que son escuchados como arte y, en simultáneo, hablar de eso en clave conferencia. Me propuse subvertir la situación habitual de la parafernalia musical para develar su presencia. Escribí una partitura para Flavio, Jimenez y Robinson, los técnicos de sala “…siga minhas instruções possibles: Ligue a luz da sala – desligue a luz da sala; Abre cortina – fecha cortina; teste o som do alto falante.” Traté de desarmar la sala de auditorio como espacio de escucha neutro. Abrí las ventanas y dejé entrar la luz del sol. Invité a la audiencia a caminarla y al final los invité a subir al escenario. Todo eso mientras hablaba acerca de la escucha como una configuración de sentido que tiene al sonido como punto de pasaje- “Ningún sonido está desnudo” “meaning emerges from a localization operation”, “NÃO É, ESTÁ SENDO” Mi voz articulada erráticamente en tres idiomas y los silencios incómodos se veían interrumpidos con grabaciones de aplausos que habían sonado en la misma sala días antes. El aplauso fue la excusa: como sound check, como señalamiento y como marco. La sala oscura y el aplauso a Daniela Avelar -quien se presentó antes que yo-, fueron el comienzo de mi acción. El telón se abrió y un atril iluminado en el centro del escenario sostuvo el silencio expectante por unos largos segundos, hasta que mi diálogo con los técnicos confundió la situación con una prueba de sonido. El aplauso también fue protagonista en el final: la audiencia aplaudiendo en el escenario, siguiendo la “partitura” del atril, y yo sentada en las butacas escuchándolos. Todavía todos nos preguntamos cuál fue la obra, si es que la hubo. ESCUTA! Listening that Matters fue organizado por The Listening Academy, SomaRumor y Multi. Tuvo lugar en Rio de Janeiro en Mayo de 2022.

+ artworks

2022 / Sound installation

2021 / Sound and light installation

2016/2019 _Album. AV Performance, Light installation

2018 / Sound intervention, cluster of 3 installations